O metodzie


Dla tworzenia WebQuest'ów została określona metodologia ich tworzenia oraz wewnętrzna struktura. Na ową strukturę Webquest'ów składają się następujące punkty:

1.Temat (Top) – należy wymyślić i zamieścić temat WebQuest'u. Ważne, by temat był ciekawy, interesując, powinien zaciekawić uczniów i zachęcić ich do działania. Trzeba określić jego adresatów oraz autorów.
Trzeba pamiętać, że WebQuest jest metodą opartą na wyszukiwaniu informacji (w całości lub w większości). Sposób poszukiwania informacji jest interaktywny. Wiadomości, które są poszukiwane, pochodzą z zasobów internetowych (mogą zostać uzupełnione telekonferencjami lub materiałami interaktywnymi).
Jak więc widać, wybrany przez nas temat musi korespondować z założeniami i celami danej metody.

2.Wprowadzenie (Introduction) – jest elementem strukturalnym WebQuest'u. Wprowadzenie, podobnie jak temat, ma za zadanie zaciekawić i zaintrygować ucznia oraz wprowadzić go w tematykę przygotowywanego przez uczniów projektu. Opis powinien być oryginalny, zachęcający do działania, motywujący. Musi wskazywać na cele i umieścić jego realizację w szerszym kontekście procesu dydaktycznego. We wprowadzeniu można także opisać jakie powinny być efekty pracy nad projektem (czyli czego uczniowie powinni się nauczyć w trakcie tworzenia projektu), jakie treści programowe będą realizowane (konkretne odniesienie do Podstawy Programowej oraz Standardów Wymagań Egzaminacyjnych), oraz zaznaczenie, jakie konkretne standardy wymagań egzaminacyjnych będą w projekcie realizowane. Należy także zamieścić opis, jakie umiejętności uczniowie powinni posiadać przed przystąpieniem do realizacji projektu. Kolejnym krokiem tworzenia WebQuestu jest krótki opis całego projektu. Trzeba pamiętać, że odbiorcami opisu nie są inni nauczyciele, ale uczniowie. Dlatego też powinien być dostosowany dla nich, aby był całkowicie zrozumiały.

3.Zadania (Tasks) – dla uczniów, powinny być:
intrygujące sformułowanie problemu do rozwiązania(tak skonstruowane, aby zaciekawiło ucznia),
złożone, stanowiące problem do analizy,
tak skonstruowane, aby zapewniały indywidualne postrzeganie problemu,
kreatywne i wywołujące kreatywność,
zawierać wszystko inne, co kreuje proces uczenia się i przetwarzania informacji.
Należy zaznaczyć, czy finalny produkt wymaga używania narzędzi. Jeżeli tak, trzeba zaznaczyć, jakie są to narzędzia (np. video, dźwięk, www).

4.Proces (Process) – w tym punkcie należy zaznaczyć, jak powinien przebiegać proces dydaktyczny w trakcie realizacji projektu WebQuest. W tym miejscu przedstawiamy kroki, jakie uczeń powinien wykonać, aby zrealizować zadanie. Ważne, by użyć wypunktowanej listy zadań w postaci poleceń, kierowanych wprost do ucznia, np. „ będziesz pracował w grupie składającej się z czterech osób...” itd. Trzeba pamiętać, że polecenia muszą być klarowne i zrozumiałe. Należy opisać, czego dokładnie spodziewa się nauczyciel. Należy zastanowić się, gdzie projekt będzie realizowany ( czy strona www, czy prezentacja PowerPoint czy inne), jaki jest okres realizacji projektu (tydzień, miesiąc, semestr), z jakiej dziedziny jest ten projekt (jedna dziedzina, interdyscyplinarny czy międzyprzedmiotowy). Jeżeli praca ma być wykonana w grupach, należy wspomnieć, jakie mają to być grupy, z ilu osób się składać. Jeśli jako nauczyciel potrafisz przewidzieć błędne rozumienie lub potknięcia uczniów opisz je, sugerując drogę uniknięcia lub ominięcia błędów. Można także wspomnieć, jakich umiejętności oczekuje nauczyciel, by proces był prawidłowy (np. aktorstwo czy kreatywność w projektowaniu strojów do scenek).

5.Potrzebne źródła (Resources) – opisz, jakie źródła będą przydatne w przygotowaniu projektu, np.:
adresy e-mail dla wszystkich uczniów i nauczycieli,
programy komputerowe, używane w trakcie realizacji WebQuest'u,
odniesienie (odsyłacz) do materiałów klasowych lub materiałów ze szkolnej biblioteki,
multimedialne materiały (video, materiały dźwiękowe),
przydatne linki do stron WWW.

6.Ewaluacja (Evaluation) – po czym poznasz, że projekt został zakończony pomyślnie, z sukcesem? Opisz, które przedsięwzięcia ucznia oraz procesy będą podlegały ocenie, ewaluacji. Oczywiście musi to być zgodne z zadaniami i czynnościami przewidzianymi do wykonania przez uczniów w ramach projektu. Przygotowana ewaluacja musi być przydatna dla ucznia, by samodzielnie umiał dokonać samooceny oraz dla nauczyciela oraz by mógł ocenić wykonany projekt.

7.Zakończenie - krótki tekst zamykający pracę nad zadaniem, a równocześnie zachęcający do refleksji nad zagadnieniem, którym zajmowali się uczniowie. To miejsce na podsumowanie tego, co uczniowie osiągnęli, czego się nauczyli, realizując postawione przed nimi zadanie. Warto tutaj dodać również pytanie, skłaniające uczniów do refleksji, lub dodatkowe odnośniki do internetowych źródeł wiedzy, których celem jest zainteresowanie ich dodatkowymi aspektami zagadnienia.

8.Strona dla nauczyciela (Przewodnik nauczyciela) - zawiera pomocne wskazówki dla innych nauczycieli, którzy będą chcieli wykorzystać projekt: informacje o grupie docelowej (wiek uczniów, klasa), dziedzinie, której dotyczy projekt, informacje dotyczące standardów realizacji zadania, uwagi autora dotyczące realizacji zadania (również refleksje, jakie pojawiły się po zrealizowaniu zadania w klasie), przykładowe efekty pracy uczniów, a także informacje o autorze (imię, nazwisko, szkoła, adres e-mail).